همشهری‌آنلاین: منابع نزدیک به مذاکرات وین درباره تامین سوخت راکتور تهران اعلام کردند در پی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به پایبند نبودن فرانسه به تعهدات پیشین خود، این کشور از مجموعه کشورهای پیشنهاد دهنده تامین سوخت راکتور تهران کنار گذاشته شد.

به گزارش ایسنا، این منبع نزدیک به هیات ایران، با انتقاد از کوتاهی فرانسه در عمل به وظایف و تعهدات قانونی خود از جمله تحویل 50 تن گاز UF6 گفت: گفت‌وگو با این کشور به عنوان پیشنهاد دهنده تامین سوخت رآکتور تهران فاقد تضمین لازم است. [آشنایی با ایران هسته‌ای]

تاکنون روسیه و آمریکا و فرانسه برای ارایه سوخت به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که با این تصمیم فرانسه از دور خارج می‌شود.

پس از آن‌که ایران نامه‌ای را در اردیبهشت‌ماه مبنی بر تامین سوخت رآکتور تهران به آژانس داد و اعلام کرد چنان‌چه سوخت مورد نظر تامین نشود، ایران خود اقدام به تولید سوخت مورد نیاز خود می‌کند، مدیرکل آژانس نامه ایران را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و مسکو پیشنهاد می‌دهد که سوخت 5/3 درصد ایران را بگیرد و به جای آن اورانیوم با غنای 20 درصد را تحویل دهد.

این پیشنهاد سپس از سوی مسکو با واشنگتن در میان گذاشته می‌شود و سپس فرانسه در مذاکرات ژنو نیز به این جمع اضافه می‌شود. بعد از آن آژانس به ایران اطلاع داد که مقدمات و موافقت‌های اولیه از سوی برخی کشورهای تامین‌کننده سوخت برای استفاده در رآکتور تهران فراهم شده است. این پیشنهاد در ادامه مورد موافقت ایران قرار می‌گیرد. [در ژنو صحبتی از تعلیق نشده است

ایران بیش از 30 سال است که سهام شرکت فرانسوی اورودیف را در اختیار دارد؛ اما یک شریک غیرفعال اورودیف است و هیچ گونه نقل و انتقال فن‌آوری به جمهوری اسلامی وجود نداشته است.

کد خبر 93224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز